Insändare

(V) väljer utveckling, inte avveckling!

Ledarskribenten på Karlskoga Tidning, Catarina Lindström, har i några ledare kommit med inlägg i debatten om Coop-huset.

Den 3 juni i år skrev hon en ledare under rubriken ”Kostar mer än det smakar” och skrev lite å ena och å andra sidan, när det gällde fullmäktigebeslutet att köpa fastigheten och skrev bl.a.: ”Men det är inte heller svårt att förstå vänsterpartiets Peter Pedersen som pratade om rådighet. Om man köper fastigheten blir det slut på långbänken, kommunen kan själv bestämma vad som ska göras och vad fastigheten ska användas till. Han uttryckte en förhoppning om en bred diskussion om Coop-husets framtid.” Precis! Men sedan kommer hennes kritik: ”Och det låter ju demokratiskt och bra, men är det så genomtänkt att köpa en fastighet i dåligt skick som man inte vet vad man ska göra med?”

(V) vet vad vi vill med köpet, men vill involvera flera (handlare, medborgare mm) i en konstruktiv dialog.

I den senaste ledaren i ämnet den 21 juli med rubriken: ”Har V nått slutstation?” nämner ledarskribenten det tidigare moderatförslaget om att ”bulldozra ner det och öppna upp för att bygga något nytt där” och hoppas att det är därför (M) röstade ja till köp, dvs. för att riva huset. Lindström fortsätter: ”Efter det kan det vara läge att fråga Degerforsborna vad de vill att de ska göra med sitt torg. Och ta en seriös diskussion med handlarna och andra näringsidkare vad de tror de facto skulle bidra till det mer välkomnande och attraktiva centrum som – faktiskt alla – verkar vara överens om att Degerfors behöver.”

Låt se nu: Lindström avvisar alltså tanken på ett köp av fastigheten och en efterföljande bred diskussion och förespråkar istället en rivning av fastigheten (oklart vem som ska utföra och betala rivningen) och att först därefter diskutera vad som ska göras?! Jag finner det första alternativet mer demokratiskt och mer realistiskt.

Apropå att nå sin slutstation: Vilken tur att det är väljarna som avgör hur det går för (V) och andra partier i höstens val och inte lokaltidningens ledarsida.

Peter Pedersen (V)