Insändare

Rivning av Coop-huset inte aktuellt

Många av insändarna i KT-Kuriren på sista tiden, tror att kommunen köpt COOP-huset utan att det finns några planer för vad man skall göra med det. Så är det inte.
På bottenvåning är det tänkt att det skall bli 1 till 3 butiker. Våning 2 är planerat för kontor, kanske för flera företag och organisationer som vill ha gemensamma ytor, typ företagshotell. Våning 3–5 skulle kunna inredas som lägenheter av något slag. Detta är inga rosenröda drömmar från Vänsterpartiet. KS-ordförande Anneli Mylly och jag har deltagit i seriösa diskussioner med en affärskedja som varit intresserad av att hyra hela bottenvåningen, deras enda villkor var att kommunen äger fastigheten och är beredd att rusta det utvändigt. Det har också inkommit flera förfrågningar till kommunen om kontorslokaler. Kommunledningen har också fått i uppdrag att ta fram en bostadsförsörjningsplan för de kommande årens behov av olika typer av bostäder. Sedan tidigare vet vi att Örebro Regionen räknat fram att det kommer att behövas 10 nya äldreboende varje år, från 2024 till 2030, i Degerfors. Om COOP-huset skulle vara lämpligt för det är osäkert, det finns att antal olika varianter på dessa. Kommunen kan dock inte börja hyra ut lokaler innan man äger huset och fått lagfart på det.

Kommunen har naturligtvis inte köpt huset för att riva det eller bara rusta det utvändigt. Rivningskostnader är svåra kalkylera i förväg, det vet man först i efterhand. Det finns exempel på rivningar som kostat 1000 kr/kvm upp till 5000 kr/kvm. COOP-huset har en boyta på 4673 kvm, med bi-ytor kanske 6000 kvm. Det betyder en kostnad mellan 6 milj. och 30 milj. Jag skulle gissa på 15 milj. Med köpet, skulle det betyda en direkt negativ resultatpåverkan på kommunens årsresultat med 22 milj. Man kan inte göra avskrivningar på en fastighet som är riven. Det klarar inte kommunen ekonomiskt med tanke på att en stor del av underskotten från 2019 och 2020 på 53 milj. måste återställas inom 3 år.

Alla skriverier om att rucklet är så dåligt att det måste rivas, underlättar direkt inte möjligheterna att hitta hyresgäster. Huset är inte i bästa skick, men dessa brister är fullt möjligt att åtgärda, och kostnaderna för det fanns med i handlingarna till kommunfullmäktige den 30 maj. Det finns kalkyler som visar att dessa kostnader fullt ut kan täckas av rimliga hyresintäkter.

Jämförelsen mellan COOP-huset och en gris, är väl årets lågvattenmärke, och det kommer från en som efterlyst bättre debattklimat.

Jag vill ställa frågan till de partier som vill riva huset: Skall ni verkligen gå till val i år på parollen ”Vi vill ödelägga Medborgarplatsen”?

Vänsterpartiet ser däremot att det finns stora möjligheter att utveckla både huset och Medborgarplatsen, när kommunen nu äntligen fått chansen att råda över COOP-huset.

Gertowe Thörnros (V), styrelseledamot Degerforsbyggen